Tandbyld

Hvad er en tandbyld?

En tandbyld er en betændelse omkring tænder eller tandkødslommer, hvor der opstår en samling af pus og betændelse, en såkaldt absces. Tandbylden er en samling af bakterier i dødt væv omkring tænder, hvor man kan opleve kraftige smerter. Smerterne opstår når vævet i munden ikke kan holde trykket tilbage og tandkødet begynder at spænde. Trykket opstår når betændelsen ikke har frit afløb, her hober betændelsen sig op. Når trykket stiger tilpas og ikke længere kan holdes tilbage, kan der gå hul på bylden. Når der går hul på en tandbyld, løber betændelsen fra. Efterfølgende vil smerterne forsvinde, men vil erstattes af ømhed i og omkring området. Det er vigtigt at finde frem til årsagen af bylden. Hvis årsagen ikke findes, risikere man at tandbylden kommer igen og der kan opstå yderligere komplikationer. Af denne grund anbefaler vi at du kontakter din akut tandlæge, hvis uheldet er ude.

Hvornår opstår en tandbyld?

En tandbyld opstår når bakterier kan leve af dødt væv omkring tænder og dermed danne en betændelses tilstand. Hvis der ikke er frit afløb fra betændelsen, hober betændelsen sig op i vævet og bliver til en såkaldt tandbyld.

Hævet tandkød kan være tegn på en tandbyld

Der kan flere tegn på at du har en tandbyld i munden. Hævet tandkød og hævet kindbetændelse er ofte nogle af tegnene på, at du betændelse i munden. Bylderne ses yderligere ved:

• Tænder som er under frembrud, men hvor tanden ikke kan frembrydes normalt. Et eksempel kan være en visdomstand.
    • Paradontose, som opstår når tandkødet og kæbeknoglens væv bliver nedbrudt af bakterier
    • Rodbetændelse, som opstår når der er bakterier i tandnerven, hvor tandnerven efterfølgende dør

Hvad er symptomerne for en tandbyld?

De mest almindelige symptomer for en tandbyld kan opleves som:

• Rødme
    • Feber
    • Hævelse
    • Dunkende smerter
    • Ømhed ved synkning

Hvad kan jeg selv gøre hvis jeg har fået en byld i kinden?

Hvis man oplever at have en tandbyld og har man mod på det, kan man til nøds selv forsigtigt prikke hul på bylden. Det er naturligvis vigtigt at nålen er steril. Dette kan gøres ved at nålen holdes over en flamme inden brug og efterfølgende køles af inden anvendelse. Det er yderst vigtigt at gå til egen tandlæge, hvis man kan se at man har en tandbyld. Din egen tandlæge kan nogle gange finde årsagen under en almindelig tandundersøgelse. Inden behandlingen kan påbegyndes tager tandlægen som regel et røntgenbillede.

Smerter i kæbeknoglen? Hvordan behandler tandlægen en tandbyld?

Når der er opstået en tandbyld, skal man være hurtig om at få betændelsen ud, for at sikre sig at betændelsen ikke spreder sig yderligere. I første omgang behandles en tandbyld ved at starte med at skabe frit afløb for byldens betændelse. Når der skæres hul på bylden, vil smerterne forsvinde. Behandlingen vil i øvrigt altid afhænge af årsagen af tandbylden.

Hvordan forebygges tandbylder?

Den bedste måde hvor du selv kan forebygge tandbylder er ved at gå regelmæssigt til tandundersøgelse ved egen tandlæge eller tandplejer. Her forebygges både cariesangreb (huller i tænderne) og sygdomme i tandkødet som paradontose inden disse udvikler sig til større behandlingsbehov. Hvis du har mistanke omkring en påbegyndende tandbyld, er det vigtigt at kontakte akuttandlægen. Husk, at jo før det opdages, jo større mulighed er der for både at spare penge og tid i tandlægestolen.

Hos AKUT TANDLÆGER er vi altid klar til at hjælpe dig. Kontakt din lokale akut tandlæge hvis du får brug for hjælp.