Akut rodbehandling

Behovet for en akut rodbehandling opstår i de fleste tilfælde når et hul i tanden (caries) har vokset sig så stort, at det når helt ind til tandens nerve. Hvis caries når helt ind til nerven medfører hullet at bakterier frit kan trænge ind og medføre betændelse i den pågældende nerve. Er dette tilfældet vil en akut rodbehandling være den rette behandling.
    En akut rodbehandling kan også være en nødvendighed, hvis du tidligere har haft et dybt hul i tanden og fyldningen du har fået påsat ligger for tæt på nerven. Desuden kan en akut rodbehandling være fordelagtig, hvis din tand har været udsat for et slag. Der er flere tilfælde, hvor en akut rodbehandling vil være at foretrække.

Det er altså bakterier og affaldsstoffer som giver kronisk betændelse i tandnerven. En akut rodbehandling er derved en nødvendighed. Hvis der ikke foretages en rodbehandling hurtigst muligt vil bakteriernes affaldsstoffer brede sig ud af tanden og udvikle rodspidsbetændelse. En akut rodbehandling kan være nødvendig for at fjerne både en levende, en betændt og- eller en bakteriefyldt nerve.

Hvornår har jeg brug for en akut rodbehandling?

Der kan være flere symptomer, som er tegn på at du har brug for en akut rodbehandling. Betændelse i nerven vil ofte give tandpine eller andre tandsmerter i varierende grad. Smerterne opfattes dog forskelligt fra individ til individ. Tandpinen kan føles smertefuldt i både de omkringliggende tænder, øret eller den kan opfattes som hovedpine. Af denne grund kan det være vanskeligt at finde den pågældende tand.
    Nervebetændelse giver ofte smerte ved kulde og varme. En rodspidsbetændelse derimod giver oftest intet ubehag. Måske er tanden lidt øm, men ellers kan du nærmest intet ubehag mærke. Tandlægen kan identificere en rodspidsbetændelse på et røntgenbillede. Dette er ikke tilfældet ved nervebetændelse. Det er derfor af afgørende betydning, at du bliver tilset af akuttandlægen hurtigst muligt.

Ved akutte smerter og måske videre feberudvikling kan smertestillende medicin være en nødvendighed. Smertestillende fjerner dog ikke den bagvedliggende årsag og det er derfor vigtigt at forstå, at medicinen ikke erstatter en egentlig rodbehandling. Den egentlige behandling skal foretages hos akut tandlægen nær dig.

Efter en akut rodbehandling

Ved en akut rodbehandling er tandlægen nødt til at fjerne størstedelen af tanden for at kunne komme ned til rodkanalerne. Af denne årsag er der ikke meget tilbageværende tand efter behandlingen. Den manglende tandemalje kan erstattes på flere forskellige måder. Hvis den akutte rodbehandling viser sig at være gået som forventet, kan tanden med det samme forsynes med en endelig erstatning for den mistede tandsubstans. Skulle der derimod være tvivl om rodbehandlingens prognose kan akut tandlægen forsyne tanden med en mellemløsning. Dette kan med fordel være en akut oplukning. Med denne behandling sigtes der efter at du bliver smertefri hurtigst muligt, hvor du efterfølgende vil få tid til en rodbehandling.

Akuttandlægen nær dig ved med sikkerhed, hvilken løsning som vil være den bedste i din specifikke tandsituation. Kontakt akut tandlægen og find i fællesskab ud af, hvad der vil bedst for din tandsundhed.

Lad akut tandlægen hjælpe dig!

Som akut tandlæge sætter vi en ære i at vejlede samt afhjælpe dig med akutte tandproblemer. Vi ved hvor generende akutte tandsmerter kan være. Af denne grund ønsker vi med vores tandklinikker rundt omkring i landet at være dig med akutte tandsmerter behjælpelige! Vi har udvidede åbningstider, herunder weekendåbent. Desuden bestræber vi os på at finde en tid til dig samme dag, efter dine ønsker og behov. Hvis du blot ønsker råd og vejledning til din specifikke tandsituation, så kan vi med sikkerhed også være dig behjælpelige. Vi deler meget gerne ud af vores lange erfaring inden for akutområdet.