Ondt i kæben

Ondt i kæben er ikke usædvanligt. En stor del af befolkningen opsøger ikke tandlæge for udredning af smerter i kæben, hvorfor det pågældende problem ofte vokser sig større. Som regel varer symptomerne ikke længere end et par måneder. Dog kan smerterne i nogle tilfælde være mere omfattende. Smerterne kan føles som strålinger fra omkring øret, som strækker sig langs kinden. Derved kan smerterne opleves som ørepine, svimmelhed, nakkesmerter, smerter i tyggemusklerne, vedvarende spændingshovedpine. Konsekvenserne for smerter omkring kæbeled kan være nedsat livskvalitet, funktionsevne og bevægelighed af kæbe og kan føre til træthed og depression. Der kan være mange årsager til, at du oplever smerter fra tænder og kæbe. De hyppigste smerter er:

• Forskydning og låsning af kæbeled
    • Slidgigt
    • Stramme og ømme kæbemuskler
    • Hul i tænderne (caries)
    • Visdomstand under frembrud
    • Betændelse i tandkødet (gingivitis og paradontitis)
    • Skæring af tænder
    • Bihulebetændelse

Ondt i kæben - Låsning af kæbeled

Låsning af kæbeleddet sker når bruskskiven forskydes bagved ledhovedet. Derved blokeres der for, at ledhovedet kan glide på plads i ledskålen til normal position igen. Dette kender de fleste ved at kæben er gået af led. Dette kan også opstå, hvis der er sket skade på kæben ved for eksempel et slag. Det kan du opleve ved at kæben 'låser' sig fast, når du åbner munden og forsøger at lukke den igen. Hvis du har hypermobile led kan generne også opstå.

Slidgigt

Smerter og ondt i kæben kan opstå, hvis du lider af slidgigt. Ved slidgigt nedbrydes knoglevævet i kæbeknoglen. Dette medfører at strukturen på leddet ændrer form og facon. Hyppigt opstår der smerter omkring kæbe- og øre regionen, når gigten rammer kæben. Smerterne kan ofte forårsage myoser i tyggemusklerne.

Slidgigt er en kronisk sygdom, som udvikler sig over en længere periode. Symptomer for slidgigt kan opleves i knogler og led som:

• Smerter
    • Ømhed
    • Stivhed
    • Hævede og ømme led
    • Knasen og gruslyd

Huller i tænderne (Caries)

Huller i tænderne kan give anledning til smerter i tænder og kæbe. Caries er noget de fleste mennesker oplever at få igennem deres levetid. Huller i tænderne opstår over længere tid. Dette sker ved at belægninger på tænderne som eksempelvis madrester ikke bliver fjernet dagligt. Belægningen af madrester fjernes ved at have en sund og forebyggende tandpleje. Dette gør du ved at børste tænder morgen og aften med en fluorholdig tandpasta. Herudover er det vigtig at forebygge caries ved at komme til regelmæssige undersøgelser hos din egen tandlæge. Derved kan tandlægen/tandplejeren tidligt opdage et eventuelt hul i tanden.

Ved behandlingen for et cariesangreb er det altafgørende, hvor tidligt hullet bliver opdaget. Hvis hullet ses som et begyndende hul, kan du selv forebygge problemet ved at der holdes en god mundhygiejne, hvor der er fokus på tandbørstning og en så vidt mulig sukkerfri kost. Her er det også vigtigt med en god spytproduktion. Spyttet er med til at skylle belægningen af tænder og derved forebygge caries. Hvis cariesangrebet ikke længere er begyndende, kræves det behandling. Ofte er behandling for caries en plastfyldning, som laves i et tandfarvet materiale. En plastfyldning giver dig et pænt og naturligt resultat, og har en god holdbarhed, således at din tand bliver så stærk som muligt.

Hvis hullet har udviklet sig over meget lang tid skal der en rodbehandling til. Smerterne kan være voldsomme ved et stort cariesudbrud. I nogle tilfælde vil det være svært at sove, hvorfor det er vigtigt at kontakte en tandlæge for akut hjælp. Hos AKUT TANDLÆGER er vi klar med en akut tandlægetid. Vi vil desuden altid gerne hjælpe dig med råd og vejledning i henhold til din pågældende tandsituation.

Gode råd til at undgå huller i tænderne

• Børst dagligt dine tænder 2 gange dagligt med flourid tandpasta. Børst tænder systematisk i 2 minutter
    • Suppler din tandbørstning med mellemrumsbørster eller tandtråd
    • Undgå at skylle med vand efter du har spyttet overskyende tandpasta ud så flouriden i tandpastaen kan få tid til at virke forbyggende for caries
    • Drik og spist en sund kost
    • Skyld med vand efter hvert måltid eller når du drikker en syreholdig væske fx sodavand eller smoothie
    • Hver opmærksom på om du lider af mundtørhed, hvilket øger risikoen for caries
    • Gå regelmæssigt til undersøgelse hos din egen tandlæge eller tandplejer

Visdomstand under frembrud

Visdomstænder der er i frembrud kan være årsag til smerter i kæben. Visdomstænderne er de sidste 4 af dine tænder, som bryder frem. De bryder frem sidst i teenageårene og starten af 20'erne. Nogle mennesker oplever aldrig at få sine visdomstænder, andre opdager slet ikke når de bryder frem. Når visdomstænder er under frembrud kan det være smertefuldt. Har du pludselige tandsmerter bør du aldrig tøve med at kontakte os. Vores største interesse er at hjælpe akutte patienter med deres tandgener.

Symptomerne for en visdomstand under frembrud kan ses ved at tandkødet omkring/ved tanden er hævet. Du kan desuden opleve at have en dårlig smag i munden, herunder dårlig ånde. Ved delvis frembrudte tænder kan der være risiko for at betændelsen i slimhinden omkring tandkødet spreder sig, hvorfor lymfeknuderne på halsen kan blive hævet og ømme.

Ondt i kæben efter tandudtrækning

For at undgå at få om i tand og kæbe efter en tandudtrækning er det vigtigt at holde sig i ro efter operationen, så såret får ro. Undgå indtagelse af mad og rygning de første 2-3 timer efter en operation. Herefter flydende kost de første 2 dage. Du skal som ryger være opmærksom på at rygning generelt forsinker heling efter en operation. Det er samtidigt vigtigt at du opretholde en god mundhygiejne efter du har fået foretaget en fjernelse af en tand. For at undgå komplikation efter en operativ fjernelse af en tand, er det vigtigt at man så vidt muligt undgår at skylle direkte ned i såret med vand og mad. Her er der risiko for at der opstå dry socket, hvilket er en komplikation som opstå hvis blodet ikke får lov at størkne i såret og kæbeknoglen bliver blottet. Dette kan være årsagen til at du får ondt i kæben. Din tandlæge vil vejlede dig til hvordan du får den optimale mundhygiejne og hvordan du skal forholde dig efter fjernelse af tanden, alt efter hvor kompliceret din tandudtrækning var.

Betændelse i tandkødet

Tandkødsbetændelse kan være årsag til, at der opstår smerter i kæben. Betændelsen opstår når bakterierne ikke bliver fjernet langs tandkødet.

Symptomerne for tandkødsbetændelse er:

• Blødning fra tandkød, fx ved tandbørstning
    • Løse tænder
    • Rødme og hævelse fra tandkødet
    • Dybe tandkødslommer
    • Dårlig smag i munden eller dårlig ånde

Skæren/presning af tænder

Når du presser/skærer tænder, belaster du dine tyggemuskler og kæbeled. Det kan medvirke til smerter og ondt i kæben og kæbeled. Mange patienter er ikke selv klar over de skærer tænder. Din tandlæge vil kunne vurdere om du skærer tænder, da bruxisme har indflydelse på at tænderne slibes ned. Tandlægen vil på den måde kunne vurdere om der er behov for en eventuel bidskinne. Ved akutte opstående smerter pga. tandpres, kan vi hos AKUT TANDLÆGER vurdere om det vil hjælpe at slibe lidt på tanden for at aflaste sammenbiddet og lettet presset på kæbe og muskler.

Akut ondt i kæben

Hvis du oplever nogle af ovenstående symptomer, kan du for akut behandling kontakte AKUT TANDLÆGER. Vi sidder behjælpelig ved telefonen og kan give dig en akut tid, eller rådgive dig til hvad du skal gøre i din akutte situation.

Vi har stor forståelse for, at pludseligt opståede tandsmerter kan give anledning til panik. Vores ønske er derfor at give dig ro og afklaring i den smertefulde situation.