Hold rent mellem dine tænder

Hold rent mellem dine tænder! Den forebyggende tandpleje, herunder at holde rent mellem tænderne er alt afgørende for dine tænders fremtidige sundhed. Hvis bakterier fra madrester og andet får lov at samle sig, vil du ofte få belægninger på tænderne. Disse kaldes plak. Plak er årsagen til huller i tænderne samt tandkødsbetændelse, og du skal derfor børste dine tænder regelmæssigt, for at fjerne plakken og undgå udviklingen af caries. Du fjerner plakken bedst med en tandbørste, trods du ikke kan børste alle siderne på dine tænder. Det kan være et problem at børste grundigt mellem tænderne med tandbørsten. Derfor er det en god idé at du bruger fx tandtråd eller mellemrumsbørster.

Hjælpemidler til at fjerne plak

• Almindelig tandbørstning
    • Tandstikkere
    • Tandtråd
    • Mundskyld
    • Solotandbørste
    • Interdentalbørste

Almindelig tandbørstning

Det anbefales at du børster dine tænder to gange om dagen med en flourholdig tandpasta. Tandbørsten du benytter skal være blød og hårene skal være tætte og samlet. Hvis hårene på din tandbørste er spredt, skal den udskiftes. Der er nogen elektriske tandbørster der fjerner plakken bedre end en manuel tandbørste. Det er vigtigt at du børster alle dine tænder og helst i samme rækkefølge hver gang, så du ikke glemmer nogen tænder. Børst forsigtigt i cirkulerer bevægelser i mindst to minutter.
    Spyt derefter tandpastaen ud. Efter tandbørstningen kan det være anbefaleseværdigt ikke at skylle din mund efter med vand, hvorfor flouren på den måde vil være længere tid i munden og i forlængelse heraf mere effektiv.

Trin for trin: Sådan bruger du din tandtråd rigtigt

Tandtråd skal du bruge mellem tænderne. Hvis tandtråden benyttes korrekt, er det et effektivt hjælperedskab.

• Det stykke tandtråd du skal bruge, skal være ca. 15 cm. Tandtråden skal være flad. Snor den rundt om fingrene så den bliver spændt ud.
    • Få forsigtigt tandtråden ned mellem tænderne. Dér hvor dine tænder møder hinanden er der meget lidt plads til at få tandtråden forbi, så der kan du med fordel køre tandtråden fra side til side.
    • Før nu tråden op og ned og fra side til side, først på den ene tand og derefter de omkringliggende tænder
    • Du kan nu gå videre til næste mellemrum og gentage ovenstående

Hvis du fortrækker at din tandtråd sidder på en holder, så er fremgangsmåden helt den samme.

Sådan bruger du tandstikkere og interdentalbørste

Tandstikkere kan enten være lavet af træ eller plastik, de kan både være runde eller trekantede. De trekantede er de bedste at bruge da området ved dine tænder du skal bruge dem, er lidt trekantet. Hvis du har god plads mellem tænderne, er det nemt at anvende tandstikkere.

• Du skal placere den flade side af tandstikkeren mod dit tandkød
    • Du skal nu føre tandstikkeren frem og tilbage og læg pres på den ene tandflade og derefter den anden. Gør dette med alle tænderne.

Tandstikkere kan bøje en smule så det er nemmere at komme til ved kindtænderne. Interdentalbørster kaldes også mellemrumsbørster. Disse brugs til store mellemrum eller hvis du mangler en tand. Interdentalbørster skal bruges på samme måde som tandstikkere.

Hold rent mellem dine tænder - Solotandbørster og mundskyld

De fleste ville have tænder i munden hvor det kan være svært at få fjernet plakken ordentligt med en normal tandbørste. Der ville en solo tandbørste nemmere at bruge da det kun er den dusk børste hår som er hårdere og kortere end på din almindelige tandbørste. En solo tandbørste er god langs tandkødet på indersiden og på tyggefladerne på de bagerste tænder.

Daglig brug af mundskyldevæske som indeholder flour og olier kan være et godt supplement til den daglige tandbørstning for at reducere plak.

Du kan ikke blive garanteret sunde tænder hele dit liv, men ved at du har en god mundhygiejne og en sund forebyggende tandpleje er der en større mulighed for du ikke for alvorlige tandproblemer igennem livet. Er uheldet alligevel ude, så læs nedenstående og bliv tilset eller behandlet i dag!

Akut tandlægehjælp

Hvis du ikke formår at opretholde en sund og forebyggende tandpleje, er der stor chance for at du udvikler caries samt andre tandsygdomme. Disse vil oftest være forårsaget af tandpine eller andre generende tandsmerter, som skal behandles hurtigst muligt. Det er afgørende at årsagen til de akutopstået smerter bliver fundet og ikke mindst behandlet i tide. Ellers risikerer du at problemet udvikler sig til et værre stadie end først antaget. Er uheldet ude er vi hos AKUT TANDLÆGER dig således behjælpelige! Uagtet om du ønsker at bestille en tid eller blot ønsker svar på spørgsmål, vil vi vejlede dig efter bedste evne.