Tand knækket ved roden

Er din tand knækket ved roden? En knækket tand er ofte forbundet med stor smerte og ubehag. Andre gange kan du slet ikke mærke at den pågældende tand er knækket. Det vigtigste er at du ved, hvad du bør gøre hvis din tand er knækket ved roden. Dette kan du blive meget klogere på i nedenstående blogindlæg, som har til formål at besvare de spørgsmål du eventuelt måtte have om knækkede tænder.

Hvordan føles en knækket tand ved roden?

Det kan være med meget stort ubehag at knække en tand ved roden. Men du kan også opleve ikke at være påvirket af smerter. I de fleste tilfælde vil du dog ikke være i tvivl, hvis du knækker din tand ved roden. Du kan føle smerte, når du tygger. Dette skyldes at den pågældende tand belastes under tygning. Hvis et større stykke af tanden knækker af, og nerven også viser sig at være skadet, vil du kunne opleve smerte, når tanden udsættes for enten kold eller varm luft, spyt og indtag af mad- og drikkevarer.

Der kan gå flere uger eller måneder mellem at smerten udløses, fordi du uvilkårligt vil tygge ”udenom” den pågældende tand. Det vil ofte være svært for dig at udpege, hvilken tand det drejer sig om. En tand som er knækket, er meget skrøbelig og derfor anbefaler vi at du får behandlet den hurtigst muligt. Hos AKUT TANDLÆGER undersøger vi, hvad årsagen er og hvordan vi bedst muligt kan hjælpe dig i din specifikke situation. En ting er sikkert: med en knækket eller flækket tand bliver tilstanden desværre altid værre af at vente. Derfor tøv ikke med at kontakte os. Vi ønsker at være dig med akutte tandsmerter behjælpelige!

Knækket tand pris

Som det generelt gælder med tandbehandlinger er det svært at oplyse en specifik pris på et generelt problem. Dette skyldes at den bagvedliggende årsag og specifikke tandsituation for hvert enkelt individ vil afgøre hvor meget behandlingen kræver. Prisen afhænger således af den specifikke tandsituation. Prisen på en knækket tand kan derved variere meget. Prisen beregnes desuden ud fra, hvilken tand som skal behandles. Såfremdeles kan prisen variere alt efter om det er en fortand som er knækket, tandens størrelse og antal flader, som skal behandles.

Husk hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få tilskud på din behandling.

Tand knækket kræver akut behandling

En tand som er knækket ved roden kræver akut tandbehandling. Du kan være uheldig at én eller flere tænder knækker i forbindelse med både sport, transport med videre. Tænder er generelt stærke, men der er naturligvis grænser for, hvor meget tænderne kan klare, hvorfor et kraftigt slag, spark eller fald kan føre til en alvorlig tandskade. Hvis uheldet er ude er det vigtigt, at man tænker klart og følger sin sunde fornuft og derved straks søger tandlæge. Hvis du knækker en tand uden for din egen tandlæges åbningstider, eller din egen tandlæge ikke kan tilbyde dig en tid den pågældende dag, så bør du vide at vi hos AKUT TANDLÆGER vil være dig behjælpelige!

Uanset hvor stor en del af tanden der er knækket af, så anbefaler vi at du gør brug af akutbehandling. Hos os koster det dig ikke mere, blot fordi der er tale om et akut tandproblem. Det er ikke muligt at gøre det store ved en knækket tand på egen hånd, hvorfor den professionelle hjælp er den eneste vej frem. Det bedste du kan gøre for dig selv og dine tænder er at komme afsted til akuttandlægen nær dig så hurtigt som muligt. Uagtet om du bor i Odense, Aalborg, Århus eller København, så har vi en tandlægeklinik i nærheden af dig, som tilbyder akut tandlægehjælp.