AKUT TANDLÆGE KØBENHAVN

UDFYLD FORMULAREN – FÅ EN TID – HURTIG RESPONSTID

ÅBNINGSTIDER:

Vi har lørdagsåbent.

Ring til os og bestil en tid med det samme.

Mandag: 07.30 – 17.30
Tirsdag:   07.30 – 17.30
Onsdag:  07.30 – 17.30
Torsdag:  07.30 – 17.30
Fredag:   07.30 – 14.00
Lørdag: 09.00 – 14.00
Søndag:    Lukket

AKUT VAGTELEFON:

DET FÅR DU HOS TANDLÆGEVAGTEN I KØBENHAVN:

• Ingen ekstra gebyr for akut behandling.
  • Lange åbningstider.
  • Hyggelige omgivelser.
  • Beliggenhed i Stor København.
  • Stor erfaring med akut tandbehandling.
  • Stor erfaring med patienter med tandlægeskræk.
  • Behandling til alle fra 18 år og opefter.
TANDLÆGEVAGT KØBENHAVN

AKUT TANDLÆGE I KØBENHAVN

Søger du efter en akut tandlæge i København? Vi er klar til at hjælpe dig af med dine akutte tandproblemer!
Akutte tandproblemer kan ingen holde for. Af denne grund er det vigtigt, at du ved hvad du skal gøre når noget akut opstår. De fleste mennesker ved hvor meget smerte en tandpine kan forårsage. I tilfælde af, at du oplever tandsmerter udenfor din almindelige tandlæges åbningstid, kan det være nyttigt at kende til tandlægevagten i ens eget område.

I København findes der et stort udvalg af tandlæger, som også tilbyder akut behandling udover de normale åbningstider. Har du endnu ikke fundet en fast tandlæge i København, kan det være en fordel at vælge en, som tilbyder akut tandlægehjælp. På den måde kan du altid kontakte den samme tandlægeklinik uanset tidspunkt og årsag.

Hvad er en akut tandlæge?

En akut tandlæge er en tandlægevagt, som du kan kontakte, hvis du oplever uudholdelig tandpine udenfor din almindelig tandlæges åbningstid. Det vil altså sige, at en akut tandlæge typisk vil kunne kontaktes i aftentimerne, i weekender samt på helligdage. Nogle tandlægeklinikker tilbyder desuden selv akut tandlægehjælp. Andre henviser til tandlægevagten. I tilfælde af pludseligt opstået tandskader er det vigtigt at kontakte en akut tandlæge!

Hvilke tandskader kræver akut behandling?

Ikke alle tandskader kræver akut tandlægehjælp. Derfor kan det være en god idé at kende til de, som i høj grad kræver akut hjælp. På den måde kan du bedre vide, i tilfælde af en pludselig opstået tandskade, hvorvidt du skal kontakte din tandlæge med det samme.
Det kan være forbundet med enormt mange gener at gå rundt med et akut tandproblem. Derudover er der nogle akutte tandproblemer, som kan være farlige for dig, hvis du ikke sørger for at få dem behandlet i tide. Hvis man ikke gør noget ved tandsmerter allerede i et tidligt stadie, kan man nemlig risikere at det udvikler sig til værre tandproblemer. Et godt eksempel er betændelsestilstande i tænderne, som i værste fald kan gå direkte i blodbanerne. Oplever du smerter enten i tænder eller tandkød er det derfor vigtigt at kontakte en tandlæge med det samme!

Visse tandskader er mere alvorlige end andre. Nogle er desuden også forårsaget af mere smerte end andre. Tandskader som indebærer at en tand er blevet slået ud af munden, kræver især akut tandlægehjælp. Hvis tandskaden opstår uden for din almindelige tandlæges åbningstid, bør du undersøge om tandlægen tilbyder akut tandlægehjælp, så du kan ringe og få en tid hurtigst muligt. Ellers kan du altid ringe til en tandlægevagtHvis du oplever betændelse omkring én eller flere af dine visdomstænder, er det ligeledes vigtigt at opsøge en tandlæge hurtigst muligt.

Bedre mulighed for akut tandlægehjælp i København – Din akut tandlæge i København

Som med så mange andre ting er København en by med mange muligheder. København er derfor også en by med rigtig mange forskellige tandlægeklinikker. Mange af disse klinikker tilbyder akut tandlægehjælp. Der vil af denne grund ofte være bedre muligheder for at finde en akut tandlæge i København end så mange andre steder i Danmark. Dermed ikke sagt, at der ikke findes tandlægeklinikker over hele landet – for det gør der selvfølgelig! Udbuddet er dog langt større i København.

Hvis man derfor overvejer at finde en akut tandlæge, og der ikke umiddelbart er en tandlæge med samme service i ens omegn, er det værd at overveje en tandlæge i København med akut tandlægehjælp. Hvis du i forvejen ikke er vild med at gå til tandlæge, kan det være trygt at komme til den samme tandlæge eller tandlægeklinik hver gang, uanset årsag og tidspunkt. På den måde er det rart at vide, at ens faste tandlægeklinik tilbyder akut tandlægehjælp, i tilfælde af at man får brug for det.

Akut tandpine

Hvis du har prøvet at have tandpine, ved du også hvor meget smerte det kan fremtvinge. Tandpine er i langt de fleste tilfælde tegn på en betændelsesproces i den omkringliggende knogle, i tandnerven eller i tandkødet. Den smerte, som mange oplever kan skyldes, at betændelsen giver hævelse og en følelse af overtryk i selve tanden eller i knoglen. Det kan desuden også skyldes, at tandnerven er blevet irriteret af en ny fyldning eller sågar et slag på tanden. Betændelse kan dog også opstå omkring tænder med paradentose. Dette oplever mange i forbindelse med frembrud af visdomstænder, hvor der også nemt kan opstå betændelse. I mange tilfælde opstår betændelsen fordi der ikke er nok plads til tænderne i munden, eller hvis madrester og bakterier får mulighed for at komme ned under tandkødet. Tandpine kan dog også forekomme i forbindelse med et ubehandlet hul i en tand eller i forbindelse med tandrodsbetændelse. Hvis disse sidstnævnte tilstande ikke behandles i tide, kan det i værste tilfælde udvikle sig til en tandbyld.

Tandpine kommer af en grund og bør derfor heller ikke ignoreres. Tandpine, eller rettere årsagen til tandpinen forsvinder ikke af sig selv. Derfor er det vigtigt hvis du oplever stærke tandsmerter at du søger akut tandlæge med det samme.

Gode råd inden besøg hos din akut tandlæge i København

Der kan være flere gode ting du kan gøre forinden et besøg hos en akut tandlæge. Alt efter hvilken situation du, som patient befinder dig i, kan der være forskellige ting du selv bør gøre. I tilfælde af at du knækker en tand eller flækker en fyldning i en tand, bør du inden besøget hos en akut tandlæge selv gøre, hvad du kan for at reducere smerten. Du bør blandt andet sørge for at afholde dig fra både kold og varm mad/drikke indtag, da dette kan medvirke til en reducering af smerterne. Hvis du står i en situation, hvor du ikke kan komme til en akut tandlæge med det samme, er det ligeledes vigtigt, at du sørger for at holde området omkring den beskadigede tand rent. Dette kan du eksempelvis gøre ved at børste forsigtigt med en tandbørste eller benytte dig af tandtråd. Du kan også, som nævnt tidligere skylle munden grundigt i klorhexidin.

Hvad kan jeg selv gøre?

Ved stærke tandsmerter kan du selv forsøge at dæmpe smerterne midlertidigt ved at tage smertestillende medicin såsom ibuprofen og paracetamol, som typisk kan købes i håndkøb på apoteket.

I tilfælde af at du har fået en tand slået ud, er der i visse tilfælde en chance for, at tanden vil gro fast igen efter behandling hos en tandlæge. Forskning fra Rigshospitalet har nemlig vist, at udslåede tænder under de rette omstændigheder rent faktisk kan gro fast igen. I sådan en situation, hvor din tand er blevet slået ud, bør du indledningsvis sørge for at finde tanden, kontakte en akut tandlæge med det samme eller tage forbi en skadestue, samt opbevare tanden fugtigt indtil du kommer i akut behandling. Dette kan gøres ved at opbevare tanden i et glas mælk eller i almindeligt postevand fra vandhanen. Vigtigheden i at holde en udslået tand fugtig hænger sammen med, at tandens bindevæv kan tørre ind, hvis ikke tanden holdes fugtig. Hvis først bindevævet tørrer ind, vil tanden meget sandsynligt ikke gro fast igen.

Lindring af tandpine og tandsmerter

Når man lider af tandpine og tandsmerter, kan det være en god idé selv at forsøge at lindre tandsmerterne. I tilfælde af en lettere tandpine eller mindre smerter i en tand, vil man i mange tilfælde selv kunne bruge smertestillende medicin fra håndkøb indtil man kan komme til en tandlæge. I dette tilfælde behøver man ikke nødvendigvis at søge akut tandlægehjælp, da smerterne typisk vil kunne blive holdt nede ved hjælp af ibuprofen og paracetamol, men man bør stadig sørge for at komme til tandlægen og få det undersøgt. Som nævnt tidligere får man tandpine af en årsag. Og hvis man ikke får gjort noget ved tandpine i tide, så ender det bare med at blive værre og i værste tilfælde forårsage større tandproblemer.

Smertestillende medicin

Som hovedregel siger man at tandsmerter lindres bedst ved brug af ibuprofen, som kan købes i håndkøb på alle landets apoteker under navnet Ipren. En normal dosis for voksne er 1-2 tabletter (200-400 mg) alt efter behov, 3 gange i døgnet. Mange vælger dog at kombinere Ipren med Panodil, da dette i nogle tilfælde kan forbedre effekten. Her er den anbefalede dosis for voksne 1-2 tabletter (250-500 mg), 3 gange i døgnet.

Oplever du smerter i selve tandkødet kan det også anbefales, at du prøver klorhexidin, da dette kan virke smertestillende på tandkødssmerter. Her er den anbefalede brug 2-3 gange dagligt i kombination med Ipren og Panodil. I tilfælde hvor tandlægen konstaterer at der er tale om betændelse i tandkødet, vil det typisk blive behandlet med penicillin.

Kontakt din akut tandlæge i København i dag

Alt i alt er det en god ide at søge tandlæge uanset, om der er tale om lettere eller stærkere tandsmerter og tandpine eller sågar allerede ved optræk til tandpine. Hvis du oplever smerter der er så kraftige, at selv smertestillende piller fra håndkøb ikke kan lindre det, er det især vigtigt at du akut kontakter en tandlæge eller en tandlægevagt.

Kontakt os i dag, hvis du søger en tandlægevagt i København. Vi ser frem til at hjælpe dig af med dine tandproblemer!

akut tandlæge århus tandpine

Find en tandlæge i dit lokale område:

Tandlæge Nakskov

Tandlæge Brøndby Strand